ست مبلمان

یکی از اصلی‌ترین المان‌های دکوراسیون در فضای منزل ست مبلمان است که تاثیر شگرفی بر زیبایی این فضا دارد و البته فقط زمانی که ست مبلمان با فضای داخلی خانه تناسب و هماهنگی لازم را داشته باشد. به طور مثال همانقدر که خرید یک ست مبلمان با سبک کلاسیک و نوع استیل برای یک خانه بزرگ با دکوراسیون کلاسیک انتخاب خوبی است، انتخاب همان ست برای خانه‌ای کوچک با دکوراسیونی مدرن می‌تواند فاجعه باشد.

هنگام خرید مبلمان بهتر است نکاتی را در نظر بگیریم تا نتیجه همانی شود که انتظار داریم. از جمله این موارد می‌توان به مساحت فضایی که در اختیار داریم، تم کلی فضای مورد نظر و قیمت مبلمانی که مورد پسندمان است، اشاره کرد.

با در نظر گرفتن نکاتی متعدد، می‌توانیم سرویس مبلمانی مناسب برای فضای منزل خود تهیه کنیم و خریدی ایده‌آل داشته باشیم.

برای اینکه سرویس مبلمان مناسب برای فضای مورد نظر را خریداری کنیم، لازم است، نکاتی را در نظر داشته باشیم.

نکات مهم در هنگام خرید ست مبلمان

 

سبک کلی دکوراسیون را مشخص کنید.

اولین اصل برای خرید یک ست مبلمان این است که سبک مورد نظر خود را انتخاب کنیم، اینکه مبلمانی سنتی مورد پسند ماست یا سبک مدرن را ترجیح می‌دهیم. انتخاب سبک مدرن یا کلاسیک مبلمان به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از این موارد می‌تواند سلیقه افراد باشد و اگر سلیقه فردی مبلمان کلاسیک است باید فضای آن را نیز در اختیار داشته باشد.

مبلمان کلاسیک به این دلیل که به فضای بیشتری نیاز دارد، برای آپارتمان‌ها و خانه‌های کوچک انتخاب جالبی نیست و علاوه بر کوچک و دلمرده نشان دادن فضای خانه، چیدمان درستی نیز نخواهد داشت و البته مهم‌ترین نکته این است که قیمت این سبک از مبلمان نیز معمولا از انواع راحتی و مدرن بیشتر است.

اگر فضایی که برای قسمت پذیرایی در اختیار دارید، متراژی کمتر از ۳۰ متر دارد، بهترین گزینه برای شما، ست مبلمان مدرن است.

در مساحت‌های بزرگ هم ست مبلمان با سبک مدرن می‌تواند انتخاب خوبی باشد که البته برای انتخاب باید دیگر المان‌های موجود را نیز در نظر بگیرید.

اینکه نیمی از خانه سبکی مدرن داشته باشد و نیمی دیگر سبک کلاسیک اصلا نمی‌تواند ایده جالبی باشد. بنابراین بهتر است دکوراسیونی یک دست و با هماهنگی بین اجزا داشته باشید.

 

مساحت را در نظر بگیرید

در نظر گرفتن مساحت فقط به اینکه چه سبک مبلمانی را انتخاب می‌کنیم، محدود نمی‌شود. ست مبلمان به طور متوسط باید نیمی از محیط مورد نظر را اشغال کند. در مورد مبل چستر نیز باید در نظر داشته باشید که این نوع مبلمان نیز برای فضاهای کوچک انتخاب مناسبی نیستند. چون مبلمان چستر علارغم داشتن سبک مدرن به فضای بزرگتری نیاز دارد. مگر اینکه طراحی ظریفی داشته باشد.

بنابراین اگر قصد خرید مبلمانی با سبک مدرن برای فضاهای کوچک را دارید بهتر است به سراغ مبلمانی بروید که ابعاد ظریف و متناسب‌تری دارند.

 

انتخاب رنگ

انتخاب رنگ مبلمان از پارامترهایی است که همه‌ی افراد در هنگام خرید به آن توجه ویژه‌ای می‌کنند. ولی در عین حال ممکن است به انتخاب خوبی منجر نشود. رنگی که برای مبلمان در نظر می‌گیرید بهتر است با سایر المان‌های دکوراسیون نیز هم‌خوانی داشته باشد. مثلا اگر خانه‌ای با دیوارها و کف با تم کرم قهوه‌ای دارید، انتخاب رنگ آبی یا سرمه‌ای ایده جالبی نخواهد بود و هارمونی خوبی در فضا به وجود نمی‌آورد.

اگر در سایر قسمت‌های دکوراسیون و المان‌ها از رنگ‌های متنوع استفاده کرده‌اید یا نمی‌دانید چه رنگی مناسب منزل شماست، انتخاب رنگ‌های خنثی یا روشن برایتان بهترین گزینه است. مثلا رنگ‌هایی از طیف طوسی روشن تا تیره یا رنگ کرم و شیری، به این دلیل که با همه‌ی رنگ‌ها به راحتی ست می‌شوند، انتخاب خوبی هستند.

بهتر است در هنگام انتخاب رنگ مبلمان، محدودیت در فضاهای کوچک را نیز در نظر بگیرید. اینکه رنگ‌های تیره فضا را کوچکتر و دلگیر نشان می‌دهند را در نظر بگیرید و اگر فضای منزل شما کوچک است بهتر است به سراغ رنگ‌های تیره نروید. رنگ‌های روشن عموما محیط را بزرگتر و دلبازتر نشان می‌دهند.

همچنین انتخاب مبلمان با طرح‌های شلوغ برای خانه‌های کوچک ایده خوبی نیست. ولی برای فضاهای بزرگ این محدودیت وجود ندارد و می‌توان هر طرح و رنگی را انتخاب کرد.

اگر در منزل حیوان خانگی یا فرزند کوچک دارید ماجرا کمی متفاوت می‌شود. در این شرایط باید علاوه بر رنگ مبلمان، متراژ منزل و سایر اجزای دکوراسیون، زود کثیف شدن و جنس پارچه مبل را نیز در نظر بگیرید. در این مواقع بهتر است، رنگ‌های تیره‌تر را انتخاب کنید، تا لک و کثیفی کمتری نمایان شود. در غیر این صورت با انتخاب مبل روشن تمام مدت باید دستمال در دست در حال لکه‌گیری و تمیز کردن مبلمان باشید که همین تمیز کردن زیاد به پارچه مبل آسیب می‌زند.

 

جنس پارچه مبل

پارچه‌های چرم و نانو به راحتی تمیز می‌شوند و حتی امکان ضدعفونی شدن هم دارند و اگر مبلمان را برای فضایی پر رفت و آمد انتخاب می‌کنید این نوع پارچه‌ها برای شما می‌توانند بهترین انتخاب باشند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که پارچه چرم و نانو به دلیل تعریق و راحتی کمتر برای استفاده در اتاق نشیمن منزل انتخاب خیلی مناسبی نیستند اما باز هم برای این انتخاب محدودیتی وجود ندارد و می‌توان گفت در مجموع پارچه‌های مخمل و کتان گزینه‌های مناسب‌تری هستند.

 

انتخاب طرح پارچه

اگر تصمیم دارید مبلمانی بخرید که سال‌ها آن را داشته باشید و مجبور به تعویض آن نباشید، بهتر است پارچه‌هایی با طرح ساده را انتخاب کنید. طرح‌های شلوغ و پرکار پس از مدتی چشم را خسته می‌کنند و قابلیت ست شدن کمتری دارند و این نکته را در نظر داشته باشید که طرح‌های ساده همیشه مد هستند.

اگر به طرح‌های شلوغ پارچه مبلی علاقه دارید بهترین پیشنهاد این است که کاناپه‌ها را ساده و مبل‌های تک را طرح‌دار انتخاب کنید. پارچه مبل ساده با کوسن‌های طرح‌دار نیز می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. تا اگر روزی از طرح شلوغ مبل خسته شدید نیاز به تعویض کل سرویس مبلمان را نداشته باشید.

 

راحتی مبل را در نظر بگیرید

راحتی ست مبلمان اهمیت ویژه‌ای دارد به طوریکه مبلمان با طراحی غیر استاندارد در طولانی مدت ممکن است به ستون مهره‌ها و کمر آسیب برساند.

بهتر است ست مبلمان نشیمن پارچه مرغوبی داشته باشد که در طولانی مدت باعث تعریق و ایجاد حساسیت نشود.

 

کیفیت قابل قبول ست مبلمان

زیبایی مبل اهمیت ویژه‌ای دارد اما کیفیت از جمله پارامترهایی است که قبل از هر موردی باید به آن توجه کنید. خیلی از خریداران با این توجیه که (قصد دارم این مبلمان را در مدت کوتاهی تعویض کنم!)، به سراغ نمونه‌هایی با کیفیت پایین می‌روند. اما ست‌ مبلمان با کیفیت پایین ممکن است عمر و دوام کمی داشته باشد که به یک هفته هم نرسد و فوم قسمت نشیمن یا پشتی مبلمان در مدت کوتاهی شکل ظاهری خود را از دست بدهد و قابل استفاده نباشد.

همچنین پارچه‌های مبل بی کیفیت و ارزان به راحتی لک می‌شوند و در صورتی که از پاک کننده و مواید شویند استفاده شود به راحتی زیبایی خود را از دست می‌دهند.

 

تعداد مناسب

یکی از مواردی که در هنگام خرید مبلمان باید در نظر بگیرید تعداد افرادیست که می‌خواهند از مبلمان استفاده کنند. به طور مثال اگر برای فضایی کوچک و تعداد افراد کمتر قصد خرید مبلمان دارید، مبلمان ال شکل می‌تواند گزینه خوبی باشد.

در صورتی که برای چیدمان مبلمان فضای بزرگی را در اختیار ندارید لازم نیست که حتما به سراغ مبلمان ۸ نفره و ۱۰ نفره بروید. در این شرایط خرید نیم ست مبلمان یعنی خرید یک کاناپه ۳ نفره و ۲ عدد مبل تک می‌تواند گزینه خوبی باشد.

 

قیمت مبلمان

در هنگام خرید مبلمان، قیمت یکی از عوامل تعیین کننده است که می‌تواند در تصمیم‌گیری موثر باشد. قیمت نهایی مبلمان تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می‌شود. سبک مبلمان، متریال مصرفی و جزئیات به کار رفته در مبل می‌تواند در میزان قیمت تاثیرگذار باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت خرید مبلمانی با قیمت پایین، ممکن است بعد از مدت کوتاهی مجبور به تعویض آن شوید. اما اگر نمی‌خواهید هزینه بالایی کنید، به دنبال مبلمانی با جزئیات کمتر و نمونه ساده‌تر ولی با کیفیت بیشتر باشید.

مبلمان کلاسیک به دلیل به کارگیری جزئیات بیشتر مانند منبت‌کاری، به نسبت مبلمان مدرن و راحتی قیمت بالاتری دارد. بنابراین می‌توانید از بین انواع مبلمان به سراغ نمونه‌های مدرن، راحتی و مینیمال بروید که زمان کمتری برای ساخت آن‌ها صرف شده و در نتیجه قیمت تمام شده کمتری دارند.

 

جمع‌بندی و نتیجه گیری

توجه به نکاتی که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم، در هنگام خرید ست مبلمان باعث می‌شود تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید که البته سلیقه‌ی شخصی و قیمت نیز بهتر است مد نظر قرار بگیرد. امیدواریم موارد ذکر شده در این مطلب بتوانند به شما برای خریدی بهتر کمک کنند.

 

Skip to content