مبلمان راحتی چستر

یکی از شناخته شده‌ترین انواع مبل راحتی در دنیا، مبل چستر فیلد (Chesterfield) می‌باشد. شاید شما تا به حال نام این نوع مبل را نمی‌دانستید اما حتما در فضاهای زیادی مثل هتل‌ها، شرکت‌ها یا خانه‌ی دوستان خود این سبک مبل را دیده‌اید و روی آن نشسته‌اید. این مبل نخستین بار در سده ۱۹ در کشور بریتانیا ساخته شد و پس از آن بکی از ماندگارترین سبک‌های طراحی مبل در تاریخ تولید مبل تبدیل شد.

در ابتدا مبل‌های چستر با روکش چرم و رنگ قهوه‌ای یا مشکی و دوخت دکمه‌ها به صورت لوزی ساخته می‌شدند. اما بعدها طراحان تغییراتی در نوع پارچه، رنگ و دوخت دکمه‌ها ایجاد کردند و به تدریج نمونه‌‌های جدیدی از آن به بازار عرضه شد که با دکوراسیون‌های مختلف به راحتی ست می‌شدند.

با ما در نگاهی به ویژگی‌های این مبل تاریخی همراه باشید.

 

مبل چستر مدلی از مبلمان است که در آن بخش‌هایی فرورفته با دکمه‌هایی وجود دارد که به طور مرتب روی بدنه و دسته‌های مبل قرار دارند که به آن‌ها لمسه گفته می‌شود. این مدل دکمه و لمسه‌ها بیشتر در مبل‌های چرمی دیده می‌شوند که به مبل راحتی نمای ظاهری بهتری می‌دهند و آن را از یکنواختی و سادگی بیرون آورده و به مبل راحتی زیبایی بیشتری می‌بخشند.

مبل چستر سبکی کلاسیک دارد و در دسته‌ی مبلمان راحتی قرار نمی‌گیرد اما به سبب راحتی نشیمن و ویژگی‌های ظاهری آن، می‌توانید این مبلمان را با انواع سبک‌های کلاسیک، مدرن و راحتی نیز هماهنگ کنید. مبلمان راحتی چستر مدل‌های متنوعی دارد و شما می‌توانید آن را با رنگ‌های زیبا و مدل‌های جذاب در بازار ببینید و خریداری کنید. طیف رنگی این مبلمان از سیاه، خاکستری، تا رنگ‌های تند و شاد مثل قرمز موجود است.

در اولین سال‌های تولید مبلمان راحتی چستر داخل آن با موادی مثل موی دم اسب، و پرز نارگیل پر می‌شد اما به مرور زمان مواد دیگری جایگزین آن‌ها شدند.


ویژگی‌های مبلمان راحتی چستر:

برای آشنایی بیشتر و بهتر، ویژگی‌های این مبل را بررسی می‌کنیم.

1- مبل چستر در نگاه اول به راحتی تشخیص داده می‌شود.

2- دسته‌های آن استوانه‌ای شکل و بزرگ هستند.

3- دکمه‌ها و لمسه‌ها، از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد این مبلمان است.

4- قسمت پشتی مبلمان  بلند نیست و اگر مبل در وسط هم چیدمان شود، دید را محدود نمی‌کند.

5- پشتی و قسمت دسته مبل هم‌تراز هستند و تقریبا یک اندازه‌اند.

6- هدف از ساختن مبل راحتی چستر، راحتی شماست. بنابراین نشیمن این مبل‌ها کاملا نرم و راحت بوده و در طولانی مدت شما را خسته نمی‌کند.

7- نوع اوجینال و اصلی مبلمان راحتی چستر از جنس چرم است. اما انواع پارچه‌های رومبلی نیز برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

8- مبلمان راحتی چستر مبلمانی اصیل و خاص است که عناصر زیبایی نیز با آن ترکیب شده‌اند.

9- مبل چستر به دلیل طراحی خاص و اصولی دوام و ماندگاری بالایی دارد.

10—مبل راحتی چستر با توجه به ویژگی‌های آرگونومی بدن انسان ساخته شده. یعنی ساخت آن‌ها با در نظر گرفتن ساختار فیزیکی بدن انسان صورت گرفته است.

11- مبل چستر در واقع نوعی مبل کلاسیک است و به دلیل راحتی بالا در قسمت نشیمن به آن مبل راحتی نیز گفته می‌شود.

12- مبلمان راحتی چستر قابلیت سفارشی‌سازی نیز دارد.  شما می‌توانید کاناپه و مبل‌های تک آن را به تعداد دلخواه سفارش بدهید.

13-مبلمان راحتی چستر با توجه به نیاز شما قابلیت تغییر در ابعاد و سایز را دارد به طوری که اگر فضایی بزرگ و دلباز دارید می‌توانید کاناپه‌های بزرگ و با شکوه این مبلمان را در تعداد دلخواه سفارش بدهید و در صورتی که فضای محدودتری دارید و این مبل را برای آپارتمان خود تهیه می‌کنید می‌توانید سایزهای ظریف‌تر و تعداد کمتری را از این مبلمان سفارش بدهید.

14- مبلمان راحتی چستر در رنگ‌های گوناگون ساخته می‌شوند که همین نشان‌دهنده‌ی این است که شما برای انتخاب رنگ مبلمان خود آزادی دارید.

15- طراحی دسته‌ها و پایه‌های مبل کاملا منحصر به فرد است و سبک و استایل ویژه مبل چستر را دارد.


مزایای مبل چرمی چستر:

مبل چرمی چستر اصولا باید روکش چرمی داشته باشد. این روکش چرمی ویژگی منحصر به فردی به مبلمان راحتی چستر داده است که آن تمیز شدن آسان این مبلمان است. رویه چرمی این مبلمان به راحتی با دستمال و اسپری تمیز‌کننده مخصوص چرم تمیز می‌شود. البته در سال‌های اخیر تغییراتی در طراحی آن ایجاد شده که پارچه‌های مختلفی نیز در طراحی و تولید آن به کار برده می‌شود.

معایب مبلمان راحتی چستر:

مبل چستر برتری‌های بی‌شماری دارد اما دارای معایب و ایرادهایی هم می‌باشد.

* ابعاد و اندازه این مبلمان در نمونه‌های اصلی بزرگ هستند که موجب می‌شود تا نتوانید این مبلمان را در هر فضایی چیدمان کنید.

* استفاده از چرم در بدنه و روکش مبل معایبی هم دارد. مثلا در خانه‌هایی که حیوان خانگی دارند ممکن است روکش در تماس با پنجه و ناخن‌های حیوان زودتر از موعد دچار خراش و پارگی شود در صورتی که شما نیز حیوان خانگی دارید و ممکن است روکش چرمی مبلمان در مجاورت لباس‌های خشن و  زبر قرار بگیرد بهتر است از مدل‌های این مبلمان با انواع روکش پارچه‌ای خریداری کنید.


نوع ساخت مبلمان راحتی چستر:

 از نظر اندازه، نوع طراحی و تعداد نفراتی که می‌توانند روی آن بنشینند دسته‌بندی می‌شود:

1- صندلی چستر:

صندلی چستر در واقع تمام ویژگی‌های مبل چستر را دارد ولی فقط برای نشستن یک نفر طراحی شده است. در صندلی چستر پشتی و دسته‌ها به نسبت کاناپه بلندتر هستند.

2- یک‌نفره:

مبل تک چستر شباهت زیادی به کاناپه آن دارد با این تفاوت که برای نشستن یک نفر طراحی شده است.

3- دونفره:

کاناپه دو نفره مبل چستر تمام ویژگی‌های کاناپه سه نفره را دارد با این تفاوت که برای نشستن دو نفر طراحی شده است.

4-  سه‌نفره:

کاناپه سه نفره چستر با تمام ویژگی‌ها معرفی شد که طراحی آن برای نشستن سه نفر ساخته شده است.

5- قطعه‌های کامل کننده مبلمان راحتی چستر:

برخی قطعات نیز برای تنوع در چیدمان مبلمان چستر طراحی شده‌اند. مانند مبلمان‌هایی با دو دسته و بدون پشتی که به صورت بنچ هستند و نمونه‌های بدون دسته که می توانند در پایین تخت خواب قرار بگیرند. همچنین این مدل‌ها در ابعاد کوچکتر و تک نفره نیز می‌توانند برای میز آرایش، صندلی پیانو یا در مجاورت کاناپه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.


هماهنگی مبلمان راحتی چستر با دکوراسیون خانه شما:

همان‌طور که قبل‌تر هم به آن اشاره شد، شما می‌توانید مبل‌های چستر را با هر مدل دکوراسیونی هماهنگ کنید. کافیست که چند نکته مختلف را در نظر بگیرید. برای مثال در یک دکوراسیون کلاسیک یا سنتی می‌توانید رنگ مبل را متناسب با بخش‌های دیگر انتخاب کنید و با به کارگیری سایر عناصر سنتی و اکسسوری‌ها، فضایی یکدست و هماهنگ را به وجود بیاورید.

اگر خانه شما یا محل کارتان دکوراسیونی ساده و مینیمال دارد بهتر است رنگ مبلمان راحتی چستر شما از رنگ‌های خنثی مثل خاکستری، شیری و سفید باشد. البته قالیچه، پرده‌ها و کوسن‌های رنگی می‌توانند رنگ و روحی تازه به دکوراسیون شما وارد کنند.

کوسن:

در بسیاری از طراحی‌ها برای مبلمان چستر کوسن در نظر گرفته نمی‌شود اما شما می‌توانید از کوسن‌هایی که رنگی متناسب و هماهنگ با دکوراسیون شما دارد استفاده کنید. جنس این کوسن‌ها می‌تواند هماهنگ با جنس مبلمان باشد.

چیدمان:

در چیدمان مبلمان راحتی چستر بهتر است نکات مختلفی را رعایت کنید زیرا این چیدمان بر شخصیت مبل‌ها و فضای شرکت یا خانه‌ی شما تاثیر می‌گذارد.

نقطه مرکزی اتاق نشیمن یا پذیرایی شما، بهترین محل برای چیدمان مبلمان راحتی در خانه شماست. در محل کار نیز باید نقطه کانونی فضا و محلی که در نگاه اول توجه را به خود جلب می‌کند برای چیدمان مبلمان در نظر گرفته شود. در نهایت جایی که بیشترین دید را دارد و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند برای قرار گرفتن و چیدمان مبل چستر مناسب است.

کیفیت:

برای تشخیص کیفیت مبل‌های چستر باید چند گزینه را در نظر داشته باشید. مبلمان راحتی چستر از سه بخش مختلف تشکیل شده که نوع دوخت پارچه بدنه نیز آن را کامل می‌کند.

1- پارچه رومبلی:

در ساخت مبل چستر از روکش چرم طبیعی، چرم مصنوعی و پارچه‌های مخصوص مبل استفاده می‌شود. در صورتی که از چرم طبیعی یا مصنوعی در این مبل‌ها استفاده شود بهتر است از جنسی مرغوب باشند که به مرور زمان خراشیده و پوسته پوسته نشوند.

2- چوب بدنه:

مبلمان راحتی چستر در نمونه‌های باکیفیت از چوب‌های محکم و مقاومی ساخته شده‌اند. در ساخت مبل راحتی چستر از چوب‌های سوپر راش و روسی استفاده می‌شود که به کارگیری چوب‌های مرغوب و با دوام می‌تواند کیفیت و ماندگاری این مبلمان را برای سال‌های طولانی تضمین کند.

3- مواد پرکننده مبل‌ها:

بهترین مواد برای پر کردن مبلمان راحتی چستر، پر و الیاف پلی استر هستند و به کارگیری مواد بی‌کیفیت باعث بدشکل شدن و راحت نبودن این مبلمان به مرور زمان می‌شود.

4- دوخت مبل‌ها:

دوخت مبل‌های چستر نیز با توجه به سایر متریال درجه یک باید تمیز و حرفه‌ای باشد. این دوخت‌ها باید منظم باشند و هرگونه بی‌نظمی در آن‌ها نشانه بی‌کیفیت بودن مبلمان است.

کاربرد مبل‌های راحتی چستر:

از مبلمان راحتی چستر می‌توانید در فضاهای مختلفی استفاده کنید:

* در لابی هتل‌ها.

* در لابی ساختمان‌های مسکونی.

* در نشیمن و پذیرایی خانه‌هایی با سبک‌های دکوراسیون متفاوت.

* در اتاق خواب خانه‌ها، در پایین تخت یا در بخش دیگری از اتاق.

* در دفتر کار، و در شرکت‌های خصوصی و دولتی.


سخن پایانی:

از ویژگی‌های اصلی مبلمان راحتی چستر، زیبایی و جذابیت آن است. کافیست برای داشتن فضایی گرم و دلنشین، رنگ و اندازه این مبلمان را متناسب با فضای کار یا زندگی خود انتخاب کنید. همچنین بهتر است سایر اکسسوری‌ها و اجزای دکوراسیون را طوری انتخاب کنید تا در نهایت فضایی گرم و دلنشین را به وجود بیاورید و در یاد اطرافیان خود بسپارید.

Skip to content