مبل مینیمال

مبلمان و جزئیات کاربردی آن سال‌هاست به‌عنوان بخش مهمی از دکوراسیون داخلی منزل و محل­کار شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیشینه با ظهور و بروز سبک‌های مختلف همراه بوده و در هر دوره ویژگی‌های خاصی را به خود دیده است.

سبک مینیمال نیز از شیوه‌های معروف و پرطرفداری است که در تهیه مبلمان و دکوراسیون به‌کار گرفته شده و با استقبال خوبی از طرف کاربران نیز روبرو شده است. تناسب و هماهنگی این سبک با شیوه زندگی امروزی بر علاقه مردم به آن افزوده و محبوبیت آن را بین کاربران بیشتر نموده است.

سادگی، پرهیز از تجملات تکراری و حذف بخش‌های اضافه و دست و پا گیر را می‌توان از اصلی‌ترین خصوصیات این سبک بیان کرد. در کنار این موارد، کاربرد رنگ‌هایی با طیف هارمونیک و استفاده از ملزومات و اکسسوری‌های حداقلی نیز به این سبک تعلق داشته و در مبل مینیمال و چیدمان آن، بیشتر شاهد چنین مواردی هستیم.


مبل مینیمال: آمیزه سادگی و اصالت!

برای آنکه با ویژگی‌های مبل مینیمال آشنا شده و آن را بهتر درک کنیم، لازم است ابتدا تعریفی از سبک مینیمالیسم داشته و ریشه تاریخی آن را جستجو نماییم. با آنکه استفاده از این سبک امروزه رواج زیادی یافته، اما شواهد حکایت از آن دارد که در دوره‌های تاریخی مختلف نیز رد پای مینیمال و استفاده از آموزه‌های آن دیده می‌شود.

برخی از رهنمودهای مسیحیت و بودائیسم نیز اشاره به سادگی و حذف حواشی و زوائد داشته که بی ارتباط با این سبک نیست. هم‌چنین در شیوه‌های برگرفته از رهبانیت کلیسایی سابقه‌ای از سبک مینیمالیستی دیده می‌شود که بر اساس آن افراد به زندگی در ساده‌ترین سبک و روش فراخوانده می‌شوند. آن هم با حذف موارد اضافه و تجملاتی که بدون آنها می‌توان ساده‌تر و سالم‌تر زندگی کرد.

همین فلسفه در دکوراسیون مینیمال و تهیه و به‌کارگیری تجهیزات آن نیز کاربرد دارد. برای مثال مبل مینیمال در عین کاربردی و مفید بودن، تا حد امکان ساده و بی‌پیرایه نیز هست. ویژگی که استفاده بهینه از آن را در شرایط گوناگون به‌ویژه محیط‌های محدود آپارتمانی با سهولت و راحتی امکان‌پذیر می‌کند.

به همین دلیل نیز امروزه و با گرایش هر چه بیشتر شهرنشینان به فضاهای آپارتمانی، پیروی از این سبک و استفاده از ملزومات و دکوراسیون سبک مینیمال روز به روز افزایش یافته و تمایل به این سبک زندگی بیشتر می‌شود.

بر همین اساس نیز مبل مینیمال با ویژگی‌های کاربردی مفید نظیر کمجا بودن و راحتی و سادگی در سال‌های اخیر با استقبال خوبی از طرف کاربران در هر نقطه از دنیا روبرو شده است.


با ویژگی‌های مبل مینیمال آشنا شویم!

کاربرد بهینه و خرید موفق اجزای دکوراسیون از جمله مبلمان، مستلزم آشنایی با خصوصیات آنها بوده و نیازمند شناخت دقیقی از ویژگی‌های این لوازم است. هم چنین آگاهی از سبک و شیوه به‌کار رفته در طراحی و تولید این لوازم نیز کمک زیادی به کاربرد بهینه و انتخاب صحیح آنها می‌کند.

در مبل مینیمال نیز نکات و مواردی وجود دارد که ضمن آشنایی با آنها، به مزایا و برتری‌های این نوع مبلمان پی برده و استفاده بهتری از آن خواهیم نمود.


برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

القای حس سادگی و راحتی: به‌جرات می‌توان گفت در میان مدل‌ها و سبک‌های تولیدی مبلمان، کمتر شیوه‌ای را می‌توان به این درجه از سادگی و در عین حال راحتی یافت. مبل مینیمال، با توجه به حذف بخش عمده‌ای از تزئینات و حواشی اضافه از یک سو و به‌کارگیری عناصر کاربردی و مفید از سوی دیگر، تمامی نیاز کاربران به سادگی و راحتی را یک جا تامین می‌کند. از این رو افرادی که مایل به تهیه مبلمان شیک و ساده با قیمت متناسب هستند، می‌توانند این نوع مبل را به‌عنوان بخشی از دکوراسیون منزل یا محل کار خود انتخاب نمایند.

زیبا، شاد و بی‌پیرایه بودن: یکی از خصوصیات مهم مبل‌های مینیمال که از طراحی خاص و انتخاب رنگ حرفه‌ای در آنها ریشه می‌گیرد، زیبایی دلچسبی است که از سادگی آنها ناشی می‌شود. این مزیت به‌ویژه در ترکیب با سایر اجزای دکوراسیون بیشتر خودنمایی کرده و این سبک از دکوراسیون را به نمونه‌ای کاربردی و همه‌پسند تبدیل کرده است.

قیمت ایده‌آل: قیمت مبلمان بر­اساس هزینه‌های صورت گرفته برای تهیه آن محاسبه می‌شود. این عامل طبعا به بالاتر رفتن قیمت مبل‌هایی منجر می‌شود که در تهیه آنها از ابزار و یراق و تزئینات حاشیه‌ای بیشتری استفاده شده باشد. مانند آنچه در نمونه‌های کلاسیک و سلطنتی شاهد آن هستیم. از طرفی تهیه، نصب و مونتاژ این قطعات به‌نوبه خود مستلزم صرف زمان و به‌کارگیری نیروی کار است که بر هزینه‌ها افزوده و قیمت‌ مبلمان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

به همین دلیل مبل مینیمال با ساختار ساده و حذف هرگونه تزئینات اضافه می‌تواند نمونه مناسب با قیمت ایده‌آل برای بسیاری از کاربران به‌شمار آید.

قابل تطبیق با انواع فضاهای دکوراتیو: از آنجا که در مبلمان مینیمال تزئینات زیادی به‌کار نرفته، این بخش از دکوراسیون با اصالت و شیک را می‌توان به‌راحتی با انواع دکوراسیون دیگر ترکیب کرده و از آن استفاده حداکثری نمود. برای مثال در صورت پیروی از سبک دکوراسیون مدرن، افزودن مبل و پاف مینیمال نه تنها آسیبی به ساختار کلی دکوراتیو محیط وارد نمی‌کند، بلکه می تواند به‌نوعی مکمل آن نیز باشد. هم‌چنین در نمونه‌هایی از دیگر سبک‌ها نیز می‌توان از ساختار ساده و قابل تطبیق این نوع مبلمان استفاده نمود.


مناسب برای فضاهای کوچک: یکی از مشخصات مهم و کاربردی مبل مینیمال، مناسب بودن آن برای فضاهای کوچک است. موردی که با توجه به رویکرد آپارتمان‌نشینی در سال‌های اخیر با اقبال بالایی روبرو شده است. بر این اساس انواع دسته مبل، حاشیه و تاج و به‌طور کلی هرگونه تزئینات اضافه تا حد امکان حذف شده و مبل مینیمال همانطور که از نامش برمی‌آید، در مختصرترین شکل ممکن و با حجم حداقلی به مشتریان عرضه می‌گردد. به این ترتیب در فضاهایی که از وسعت بالایی برخوردار نیستند مانند خانه‌های کوچک و آپارتمان‌ها نیز می‌توان این نوع مبل را مورد استفاده قرار داد.

نمونه‌های متنوع این محصولات از اتاق خواب و اتاق کودک تا سالن نشیمن و پذیرایی کاربردی بوده و با اشغال کمترین فضا، بیشترین موارد استفاده را شامل می‌شوند.

چیدمان راحت: مبل مینیمال به‌دلیل ساختار خاصی که دارد فضای زیادی اشغال نمی‌کند و از چیدمان و دیزاین آسانی نیز برخوردار است. عدم وجود دسته و تزئینات اضافه موضوع پرتی سطح مورد استفاده را حل کرده و کاربرد این سبک از مبل را در هر فضای دلخواه با استفاده حداکثری از فضا میسر می‌کند.


کاهش بار فشار ذهنی: فلسفه مینیمال بر حذف موارد غیرکاربردی و اضافه قرار داده شده است. این شیوه در ساخت مبل مینیمال نیز به‌وضوح قابل مشاهده بوده و انواع مبلمان به این سبک در ساده‌ترین و کاربردی‌ترین شکل ممکن تهیه می‌شوند. این موضوع علاوه بر زیبایی و قیمت مناسب، فواید دیگری نیز به‌دنبال دارد که کاهش فشار ذهنی یکی از آنهاست. بر این اساس با کاربرد این نوع مبلمان، ضمن القای حس سادگی و زیبایی، به‌دلیل سهولت کاربرد و قرارگیری آسان این بخش از دکوراسیون در محیط، ذهن کمتر درگیر چیدمان آن شده و از راحتی و زیبایی آن نیز لذت بیشتری نصیب افراد می‌شود.

نظافت آسان: یکی از مشکلات خانم‌های خانه‌دار با بخش‌های مختلف منزل از جمله مبلمان و دکوراسیون، موضوع نظافت و پاکسازی آنها و دشواری‌های پیش رو در این زمینه است. در مورد نظافت و تمیزی مبل، این موضوع تا حد زیادی به شکل ظاهری و متریال ساخت آن نیز مربوط می‌شود. طبیعی است که هر قدر مبلمان مورد استفاده در منزل دارای تزئینات بیشتری باشد، گرد و غبار و چربی و آلاینده‌های بیشتری را نیز به خود جذب کرده و در نهایت امر نظافت آن دشوارتر خواهد بود.

انواع مبل مینیمال از این نظر گزینه‌هایی مناسب و ایده‌آل هستند. سادگی ساختار و حذف موارد اضافه در این سبک به تولید ملزوماتی یکپارچه و ساده منجر شده که آلودگی را کمتر جذب نموده و به‌راحتی نیز پاکیزه می‌شوند.


راز رنگ‌ و طرح در مبلمان مینیمال!

یکی از موارد مهم در انتخاب مبلمان رنگ آن و تناسبی است که باید با سایر اجزای دکوراسیون از این نظر برقرار کند. در نمونه‌های سبک مینیمال، رنگ‌ها اغلب از طیف‌های هارمونیک انتخاب می‌شوند که دارای قابلیت بالایی در هماهنگی با سایر اجزای دکوراسیون هستند.

با وجود آنکه این شیوه از مبلمان با محدودیت کاربرد رنگ‌ها روبرو نیست، اما استفاده از طیف‌های رنگی همسان و سادگی در انتخاب رنگ را می‌توان به‌وضوح در آن مشاهده نمود. هم‌چنین ساختار مبل مینیمال از رنگ‌های زننده و طرح‌های شلوغ دور بوده و گرایش به سادگی که در فلسفه تولید آن به‌کار گرفته شده، در این بخش نیز به‌خوبی قابل مشاهده است.

همین مزیت امکان ترکیب این نوع مبل را با سایر اجزای دکوراسیون منزل در سبک‌های مختلف فراهم نموده و دست خریداران این بخش از ملزومات دکوراسیون را باز می‌گذارد. عاملی که بر طرفداران سبک مبلمان مینیمال افزوده و آن را به پدیده‌ای جهانی در سال‌های اخیر تبدیل نموده است.


سخن پایانی…

این روزها اغلب مردم خواهان تهیه لوازم ساده و در عین حال مفید و کاربردی هستند. ملزوماتی که زمان و ذهنیت زیادی را از آنها به خود معطوف نکرده و امکان استفاده حداکثری از آنها نیز وجود داشته باشد.

انواع مبل مینیمال نمونه‌‌ای از این تولیدات هستند که از طرف مشتریان با اقبال بالایی روبرو هستند.

تنوع نمونه‌های بسیار شیک و کاربردی این نوع مبل را می‌توانید در فضای مجازی و نمایشگاه‌های اینترنتی به‌ خوبی مشاهده و مورد دلخواه خود را از میان آنها انتخاب و تهیه نمایید.

Skip to content