مبلمان در انواع مختلفی وجود دارد که تقریبا اکثر سلیقه ها را جلب میکند.گاهی با استفاده از یک دست مبل ،مناسب منزل خود میتوانید جلوه ویژه ای به منزل بدهید همچنین مبل ،باعث راحتی هرچه بیشتر ما شده است. البته تمام این خصوصیات و جلوه بخشی به محیط در صورتی است که در حفظ و نگهداری مبلمانتان حساس باشید.وبه تمیزی مبل ها توجه کنید ما در این مقاله قصد داریم ،شما را با چند و چون تمیز کردن و مبل شویی ساده در منزل آشنا کنیم

مهم ترین عامل انتخاب روش مبل شویی  

برای شستن مبلمان مهمترین عاملی که باید به آن توجه کنید تا هم مبل شما آسیب نبیند هم روشی مناسب انتخاب کنید.تشخیص جنس مبل است

برای مثال در مبلمان چرم به جای استفاده از مواد شیمیایی از واکس مخصوص استفاده میشود اما روش تمیز کردن مبل پارچه ای پروسه ای طولانی تر دارد.، نا گفته نماند کیفیت چرم و پارچه مبل نیز میتواند در شستشو موثر باشد.

به این نکته هم توجه داشته باشید که روی اکثر مبل ها برچسبی وجود دارد که اطلاعاتی درباره چگونگی شستشوی مبل و مراقبت از مبل به شما میدهد.

ساده ترین راه و بهترین روش برای شستشو مبل و تمیز کردن مبل استفاده از دستگاه مبل شویی است

گرد گیری مبل و تمیز کرده گرد و خاک مبلمان

معمولا  به صورت مرتب و هفتگی وسایل خانه را گرد گیری میکنید اما کمتر پیش می آید که مبلمان خود را گرد گیری نمایید در صورتی که مبلمان میز مثل بقیه وسایل گرد و خاک میگیرد .قبل از مبل شویی باید این گرد و خاک ها را بر طرف کنید و مطمئن شوید آشغال های کوچک روی موبل وجود ندارد و به خوبی تمیز شده است.

نکات گرد گیری مبل با استفاده از جارو برقی

برای این کار از جارو برقی استفاده کنید تا تمام گرد و غبار از روی پارچه با مکش قوی برطرف شود

همچنین از جارو انواع سری های دارد که با استفاده از آنها کارتان راحت تر و سریع تر انجام میشود

به طور کامل کوسن ها را جدا کنید و بعد از جارو کردن مبل کوسن ها را به صورت جدا جارو کنید.

استفاده از یک برس نرم برای گردگیری

ممکن است گرد و خاک به داخل تا رو پود مبل شما نفوذ کرده باشد با استفاده از یک برس نرم اقدام به تمیز کردن پارچه مبل کنید تا این گرد و خاک ها نیز تمیز شود فقط توجه داشته باشد که برس که استفاده میکنید نرم باشد تا مبل آسیب نبیند بعد از برس کشیدن به مبل بهتر است یک بار دیگر مبل را جارو بکشید.

پرزگیری مبل با استفاده از پرز گیر

وجود پرز و مو روی مبل بسیار نا خوشایند است .قبل از مبل شوی پرز ها و موها را از روی مبل جمع کنید.برای این کار میتوانید از وسیله ای که مخصوص این کار است به نام غلتک موگیر استفاده کنید. بعد از استفاده از این وسیله و مقدار مو و پرز های که جمع میکنید.احتمالا متعجب میشوید از این حجم از مو و پرز ،اگر از حیوان خانگی مثل سگ و گربه ، حتما قبل از شستشوی مبل عمل پرزگیری را انجام دهید.

پرزگیری بدون غلطک موگیر

در صورتی که غلطک پرز گیر در دسترس شما نیست. میتوانید از دستکش ظرفشوی استفاده کنید.پلاستیک موجود در این دستکش ها تمام موها را،به خود جذب میکند

همچنین در جارو برقی نیز ابزاری وجود دارد که میتوانید با استفاده از آن پرز های مبل را جمع کنید که زیاد خوب این کار را انجام نمیدهد.

تمیز کردن پایه ها و قسمت های مختلف مبل

مبل شوی در منزل فقط مختص شستشوی پارچه مبل نیست.بلکه برای به دست آوردن نتیجه مطلوب در شستشوی مبل از پایه ها و سایر قسمت های مبل که معمولا چوبی یا فلزی است ،غاقل نشوید برای پاک کردن سطح مورد نظر با توجه به جنس آن میتوانید از شوینده های مختلف استفاده کنید فقط مواظب باشید که شوینده را روی پارچه مبل نریزید. اگر هم به شوینده مخصوص دسترسی نداشتید. از شوینده های همه کاره میتوانید استفاده کنید.

لکه گیری قبل از شستشو مبل

قبل از شستشو باید لکه های روی مبل را برطرف کنید که با توجه به لکه روش های مختلفی برای پاک کردنش وجود دارد.

تهیه محلول با پایه آب برای شستشو

یک ظرف تقریبا سه لیتری را آماده کنید و با آب پر کنید سپس 3 پیمانه از شامپوی غیر شیمیایی یا همان شامپوی پایه آب را درون آن بریزید بعد از آماده کردن محلول آن را با پارچه در قسمتی از مبل خود تست کنید و ده دقیقه زمان دهید ببینید که شوینده مناسب مبل شما است یا خیر.

بعد از ده دقیقه حوله کاغذی را در محل که برای تست از محلول زدید قرار دهید. اگر حوله رنگ پارچه مبل را به خود جذب کند. محلول با پارچه مبل شما سازگاری ندارد. محلول را رقیق تر کنید  و دوباره امتحان نماید.

بهترین روش شستشوی مبل استفاده از بخارشو است

بهترین دستگاه برای مبل شوی در منزل بخار شو است زیرا با استفاده از این دستگاه میتوانید به راحتی مقداری محلول پاک کننده بر پایه آب را بسازید و درون بخار شوی بریزیزید و آن را روی سطح مبل پخش کنید بعد از آن با کمک مکنده بخار شوی کف های را از روی مبل تمیز کنید توجه به میزان قدرت بخار شو نیز داشته باشید و آن را با جنس پارچه خود تنظیم کنید.

شستشو مبل با شامپو

اسفنجی تهیه کنید و روی ان شامپو بزنید چند بار اسفنج را بفشارید تا کف کند سپس با اسفنج مبل را تمیز کنید بعد از ان با استفاده از مکنده بخار شو کف ها را جمع کنید اگر بخار شو ندارید میتوانید از یک حوله نم دار استفاده کنید و کف ها را جمع کنید.

استفاده از تثبیت کننده های رنگ و پارچه در مبل شویی

تثبیت کننده رنگ پارچه محلولی است که باعث میشود پارچه مبل شما دوام بیشتری داشته باشد و رنگ آن نیز حفظ شود. این محلول را از تمامی فروشگاه ها و داروخانه ها و فروشگاه های اینترنتی میتوانید خریداری نمایید. و پس از آنکه مبل را به طور کامل شستید از این محلول استفاده کنید.

خشک شدن مبل 

این قسمت از مبل شویی راحت ترین قسمت آن است اما توجه کنید که ممکن است با قرار دادن مبل در جایی که گرد و خاک و…وجود دارد مبل، گرد و خاک را به خود بگیرد و باعث لک زدن و هدر رفتن زحماتتان شود.

Skip to content