همه ما وقتی اسم تخفیف و حراج فروشگاهی را بشنویم، ناخودآگاه وسوسه می‌شویم به آن سری بزنیم تا بتوانیم جنس مورد نظر خود را با قیمت مناسب‌تر به دست آوریم. بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه هم یکی از بهترین روزهایی است که می‌توان در آن به تخفیف‌های باورنکردنی محصولات مختلف دست یابیم. ولی واقعا روز بلک فرایدی از کجا شروع شد و چرا این اسم به آن تعلق گرفت؟ این مقاله را بخوانید تا بیاموزید بلک فرایدی (Black friday) یا روز سیاه چیست و نحوه برگزاری آن در کشورها به چه صورتی می‌باشد؟

فهرست محتوا

بلک فرایدی (Black Friday) چیست؟

بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه، یکی از معروف‌ترین رویدادها در بسیاری از کشورها است و در آن برندها و فروشگاه‌های مختلف، تخفیف‌های زیادی روی محصولات خود اعمال می‌کنند و خریداران می‌توانند از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را به قیمت مناسبی خریداری کنند. این رویداد در بسیاری از کشورهای جهان برگزار شده و البته حراج آن به این صورت نیست که قیمت محصولات را اول افزایش دهند و بعد روی آن تخفیف اعمال کنند، بلکه روی قیمت واقعی کالا تخفیف‌های 50 تا 90 درصدی اعمال می‌گردد.

بلک فرایدی (Black Friday)، در آخرین جمعه ماه نوامبر و به دو دلیل برگزار می‌شود:

  1. افراد بتوانند کالاهای مورد نیاز برای تعطیلات کریسمس و عید را با قیمت مناسب خریداری کنند و از خرید کریسمس خود لذت ببرند.
  2. فروشندگان محصولات قبلی خود را بفروشند و برای سال نو کالاهای جدید و به روز را به فروش برسانند.

البته در امریکا، اولین روز بعد از روز شکرگزاری به عنوان بلک فرایدی یا روز خرید برای کریسمس در نظر گرفته می‌شود. در این روز حتی بسیاری از فروشگاه‌ها فعالیت و کسب و کار خود را زودتر یعنی بلافاصله بعد از روز شکرگزاری آغاز می‌کنند. بازارهای اقتصادی در روز جمعه سیاه، رونق بسیار زیادی در مقایسه با سایر ایام و فصل‌های سال می‌گیرد. خریداران هم با شور و شوق بسیاری به این فروشگاه‌ها هجوم آورده و سود زیادی از تخفیف آن‌ها بدست می‌آورند. یکی از معایبی که برگزاری مراسم بلک فرایدی داشته، خشونت مشتریان نسبت به یکدیگر برای خریدن و رسیدن به کالاهایی است که تخفیف بسیاری زیادی داشته اند و حتی در سال 2006، زخمی شدنِ بیش از 7 نفر در این روز گزارش شد.

تاریخ بلک ‌فرایدی در ایران

تخفیف بلک فرایدی یا جمعه سیاه در آخرین جمعه ماه نوامبر برگزار می‌شود که این روز در سال 2023 میلادی مصادف است با 24 نوامبر یعنی 3 آذر. در این روز، فروشگاه‌ها تخفیف‌های زیادی بر روی کالاها اعمال می‌کنند و مشتریان به دنبال کالاهای با قیمت مناسب می‌گردند. این روز به شدت محبوب است و مردم معمولاً برای به دست آوردن تخفیفات و خریدهای اقتصادی به فروشگاه‌ها هجوم می‌آورند.

Skip to content